vegánság növekvő trendje cover
Tudományos,  Vegánság

Vegánság a növekvő trend számadatokkal

Az már biztos mindenkinek feltűnt az elmúlt években, hogy egyre több cég egyre több fajta kifejezetten vegán terméket dob piacra. Mára válogatni lehet a különböző vegán sajtok között, húspotlók és egyéb teljesen vegán termék között. Mire következtethetünk ebből? Hát arra, hogy biztos többen vagyunk. Lássuk, hogy mit mondanak a számok!

Hogy állunk jelenleg globálisan?

Nehéz lenne megmondani, hogy hány ember követi a vegán életmódot világszerte. A Guardian ovatós becslése szerint körülbelül 83 millió ember lakik a Földön 2022-ben, aki teljesen elutasít mindent, ami az állatok kizsákmányolásához köthető. Bár ez ez elenyészőnek tűnhet a teljes népességhez képest (alig 1,07 százaléka), de a pozitív trend világszerte bíztató.

Növekvő számok

Az biztos észrevette már mindenki, hogy az üzletek polcain egyre több, kifejezetten vegánok számára készült étel jelent meg. Néhány éve úgy kellett vadászni egy-két helyettesítő terméket – gondoljunk a nagy Vegaföl herce-hurcára -, napjainkban pedig már az okoz fejtörést, hogy eldöntsük, melyik márka a jobb. Ha a kínálat nő, az biztos azt jelenti, hogy a kereslet is, nem igaz? 

Egy egyszerű kis grafikon is jól mutatja, hogy a vegánság iránti érdeklődés az elmúlt évtizedben szépen megugrott világszerte és hazánkban is.

google trend a vegánságról
Google trends - A vegán szó keresési trendje az elmúlt 10 évben

Persze ez még nem azt jelenti, hogy többen választották a vegán életmódot, de mindenképp biztató, hogy egyre többen érdeklődnek utána.

Egy biztos, többen vagyunk

Az Amerikai Egyesült Államokban a Statista Globális fogyasztói felmérése szerint a lakosság 5 százaléka folytat vegán életmódot. Míg 2012-ben a lakosság alig 2 százaléka, 2018-ban pedig kicsit több, 3 százaléka vallotta magát vegánnak.

Az Egyesült Királyságban 5 év alatt meg négyszerezödött a vegánok száma: míg 2014-ben 0,25 százaléka vallotta magát vegánnak, addig 2019-re ez az arány 1,21 százalékra emelkedett, összesen 600.000 főre. Idei becslések alapján pedig már a 3 százalékot súrolja a vegánok aránya a brit lakosságban.

Vegánok száma Magyarországon

Sajnos adatok híján nehéz megbecsülni, hogy hány vegán él Magyarországon, ugyanis erre irányuló kutatás nem igen készült még hazánkban. Az valószínűsíthető, hogy nem tartozunk az élmezőnybe. Statista 2019-es felmérése (ahol nem volt opció a vegán) alapján hazánkban a vegetáriánusok száma éri el az 1,1 százalékot. 

Hogy ebből hányan vegánok? Nehéz megmondani. De egy biztos, hogy egyre többen vagyunk, amit igazol az is, hogy a legnépszerűbb vegán csoportok száma néhány év alatt körülbelül 30 százalékkal növekedtek.

Mi a helyzet a piacon?

Jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban zajlik a legnagyobb változás, így pontos adatokkal jórészt csak onnan tudok szolgálni, de feltételezhető, hogy a világ számos pontján – ha nem is ilyen mértékben – hasonló tendenciát lehetne megfigyelni.

A Good Food Institution adatai szerint az amerikai növényi alapú élelmiszerek piaca 2018 és 2019 között 12 százalékkal növekedett, 2019 és 2020 között pedig további 27 százalékkal. Miközben a teljes élelmiszer piac alig 2 százalékkal növekedett ebben az időszakban.

A következő évben kicsit lassult, de stabilan 7 százalékkal növekedett a piac. Elemzők szerint 2030-ig évente átlagosan 10,2 százalékkal fog növekedni globálisan a vegán élelmiszerek piaca.

Nem csak az élelmiszer piacot érinti

A vegánságot tévesen sokan étrendnek, vagy diétának tekintik, miközben egy életmód, ami túlmutat az étkezésen. A vegán értékek az élet minden területét befolyásolják, az öltözködéstől kezdve a szórakózásig. Hogy mi is pontosan a vegánság? Korábbi cikkünkben részletesebben olvashatsz róla!

Az Cruelty-free termékek (többnyire kozmetikumok, amelyek nem tartalmaznak állatieredetű hozzávalót, és nem előzte meg állatkísérlet) és a szintetikus bőr iránti kereslet is jelentős növekedést mutatott az elmúlt években.

Te hogy veszed észre, egyre több vegán termék elérhető és ismerőseid körében is egyre többen kacsingatnak az életmóddal? Mondd el véleményedet!

Ne maradj le az újdonságokról!

Az oldal hobbi céljából készült, a hírlevelek nem tartalmaznak semmilyen hirdetést, nem szolgálnak sem marketing, sem értékesítési célt. Kizárolag az oldal tartalmát.

Sikeres a müvelet! Valami nem okés, frissitsd az oldalt kérlek!

Szólj hozzá!